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'4refugees komt op het juiste moment'

“Mensen zijn bang voor wat vluchtelingen meebrengen, terwijl juist vluchtelingen bang moeten zijn voor ziektes die ze hier kunnen oplopen.” Gastheer prof. dr. Andreas Voss vat een uitspraak samen van Andrea Ammon (European Centre for Disease Prevention and Control).

In de zaal knikken huisartsen, medewerkers van de GGD, het Rode Kruis en het COA, ziekenhuisartsen, epidemiologen, onderzoekers, apothekers en communicatiespecialisten instemmend op deze openingswoorden.

Op woensdag 2 maart wordt in het auditorium van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) communicatiekanaal GoViralGo gepresenteerd. Op het symposium komt vooral het project ‘4refugees’ aan bod, dat vluchtelingen en medewerkers van de noodopvang informeert hoe ze zich kunnen beschermen tegen (infectie)ziekten. Ook geeft 4refugees uitleg aan de vluchtelingen hoe de gezondheidszorg in Nederland werkt.

Verwachtingen moeten gemanaged worden

De eerste spreker is Lian van Driel (COA), locatiemanager van noodopvang Heumensoord. In korte tijd een noodopvang neerzetten voor 3000 vluchtelingen bleek een grotere uitdaging dan voorzien. Terwijl de eerste bewoners aankwamen, was het grootste deel nog in aanbouw.

Van Driel: “Toen de eerste vluchtelingen zouden binnenkomen, zei ik: ‘Maar we hebben geen bedden!’ Het antwoord: de vrachtwagens met de bedden reden voor de bussen met vluchtelingen uit.” Er zijn in korte tijd drie kleine woondorpen opgebouwd binnen Heumensoord met in totaal 2960 bedden en allerlei voorzieningen. Aan medewerkers en vrijwilligers was geen gebrek. “Wat dat betreft was Nijmegen een warm bad.”

Sommige dingen zijn toch lastig verlopen. De bewoners zijn vaak binnengekomen met verkeerde verwachtingen, mede door valse informatie die mensensmokkelaars geven. Zo kregen ze bijvoorbeeld niet een eigen huis, maar moesten met velen samen verblijven in de noodopvang. Er zijn veel klachten geweest – ook over hygiëne en zorgverlening – en verwachtingen moesten gemanaged worden.

Het 4refugees-team bood aan om samen met het COA en de GC A’s een voorlichtingspakket op maat te maken. Van Driel: “Dat kwam echt op het juiste moment.”

Grote, kwetsbare groep

Dr. Lizel Flinkelflögel is huisarts en antropoloog. Ze was een van de eerste artsen in de GC A-post op Heumensoord. In het begin liep ze tegen de moeizame communicatie met de grote, kwetsbare groep patiënten aan.

Er is sindsdien veel opgebouwd om aan de enorme zorgvraag te kunnen voldoen, maar een culturele kloof blijft. Syrische artsen schrijven bijvoorbeeld vaak antibiotica voor, waar volgens Nederlandse normen een paracetamolletje volstaat. Er is veel uitleg nodig over dit soort zaken, om begrip op te bouwen bij de bewoners van Heumensoord.

Vooral onrust bestrijden

“Toen ik hoorde dat er drieduizend vluchtelingen naar Heumensoord kwamen, ging mijn hart als infectioloog sneller kloppen”, zegt internist Tom Sprong (CWZ) zelfbewust. Hij noemt enkele cases, te beginnen met zijn eerste patiënt: een Eritreeër met koorts. Die bleek malaria te hebben.

Andere ziektes die hij tegenkomt en verwacht te zien zijn brucellose, relapsing fever, mazelen en infecties door multiresistente verwekkers (ESBL/MRSA). Sprong heeft wel een goede boodschap aan artsen van GC A’s: “Dit zijn allemaal ziektes die we kennen. Iets nieuws zou een groter probleem zijn.”

De GGD wordt vooral overspoeld met vragen welke gezondheidsrisico’s er zijn, met zo’n noodopvang op Heumensoord. Volgens Nynke Nutma (GGD Gelderland-Zuid) komen er vragen van mensen die met vluchtelingen werken, die sporadisch met ze in aanraking komen en zeker ook van mensen die vlak bij de noodopvang wonen. “Zoals vaker, ben je meer bezig met onrust bestrijden dan dat er echt iets aan de hand is.”

Onderzoek voor en met groep

Bert Pol (Tabula Rasa) heeft als communicatiespecialist onderzocht hoe je de vluchtelingen het best bereikt met voorlichting. “Participatieonderzoek heeft als voordeel dat je niet alleen onderzoek doet voor, maar ook mét de groep”, aldus Pol. Door te werken met meerdere kleine groepjes, die wisselden van samenstelling, kwamen er snel zwaktes naar boven in het eerste concept van het voorlichtingspakket van GoViralGo.

Illustraties waren leuk, maar de boodschap kwam niet over. De nadruk lag op creativiteit, terwijl simpel en ‘saai’ vaak beter werkt. Nu worden er foto’s gebruikt, waarin het model eruitziet als iemand uit de doelgroep zelf.

Ook vonden de vluchtelingen hygiëne vooraf al belangrijk. Pol: “Nut en noodzaak hoeft niet bewezen te worden. Op de verkeerde manier communiceren roept weerstand op”, concludeert Pol. “Je boodschap moet opvallen.”

Posters en Desinfectiezuilen

Afsluitend zijn er twee korte onderdelen. Arts-microbioloog dr. Joost Hopman (RadboudUMC) begint: “Je moet de juiste vragen stellen, anders bestaat het risico dat je de verkeerde diagnose stelt.” Daarna gaat hij dieper in op Bijzonder Resistente Micro-Organismen (BRMO’s).

Dr. Marrigje Nabuurs (CWZ) laat voorbeelden zien van wat ‘4refugees’ aanbiedt. Naast informatieve posters heeft GoViralGo bijvoorbeeld handdesinfectiezuilen in de eetruimtes geplaatst: “Mensen waarderen die! Nu, enkele maanden verder, worden ze nog steeds goed gebruikt.”

Nabuurs wijst nog op de pagina ‘Downloads’ op goviralgo.nl. Daar staan voorlichtingsposters in vier talen: Engels, Arabisch, Tigrinya en Farsi. “Wil je de materialen gebruiken? Ga naar de website!”

Deutsch

'4refugees kommt zum richtigen Zeitpunkt'

"Die Menschen haben Angst vor dem, was Flüchtlinge bringen, während Flüchtlinge Angst vor Krankheiten haben sollten, die sie hier fangen können." Gastgeber Prof. Dr. Andreas Voss fasst eine Stellungnahme von Andrea Ammon zusammen (European Centre for Disease Prevention and Control).

Im Raum nicken Allgemeinmediziner, GGD-, Rotkreuz- und COA-Mitarbeiter, Krankenhausärzte, Epidemiologen, Forscher, Apotheker und Kommunikationsspezialisten in Übereinstimmung mit diesen einleitenden Worten.

Am Mittwoch, dem 2. März, wird der Kommunikationskanal GoViralGo präsentiert. Das Symposium konzentriert sich hauptsächlich auf das Projekt "4refugees", das Flüchtlinge und Mitarbeiter der Notunterkunft darüber informiert, wie sie sich vor (Infektions-) Krankheiten schützen können. 4refugees erklärt den Flüchtlingen auch, wie die Gesundheitsversorgung in den Niederlanden funktioniert.

Erwartungen müssen verwaltet werden

Der erste Redner ist Lian van Driel (COA), Standortleiter der Notunterkunft Heumensoord. Die Installation einer Notunterkunft für 3000 Flüchtlinge in kurzer Zeit erwies sich als schwieriger als erwartet. Während die ersten Bewohner ankamen, befand sich das meiste noch im Bau.

Van Driel: "Als die ersten Flüchtlinge ankommen sollten, sagte ich:" Aber wir haben keine Betten! "Die Antwort: Die Lastwagen mit den Betten fuhren mit Flüchtlingen vor den Bussen heraus." Innerhalb kurzer Zeit wurden in Heumensoord drei kleine Wohndörfer mit insgesamt 2.960 Betten und allen Arten von Einrichtungen gebaut. An Mitarbeitern und Freiwilligen mangelte es nicht. "In dieser Hinsicht war Nijmegen ein warmes Bad."

Einige Dinge erwiesen sich als schwierig. Die Bewohner kommen oft mit falschen Erwartungen herein, teilweise aufgrund falscher Informationen von Menschenschmugglern. Zum Beispiel bekamen sie kein eigenes Haus, sondern mussten mit vielen in der Notunterkunft zusammenbleiben. Es gab viele Beschwerden - einschließlich Hygiene und Pflege - und die Erwartungen mussten erfüllt werden.

Das 4refugees-Team bot an, mit COA und GC As zusammenzuarbeiten, um ein maßgeschneidertes Informationspaket zu erstellen. Van Driel: "Das kam wirklich zum richtigen Zeitpunkt."

Große, gefährdete Gruppe

DR. Lizel Flinkelflögel ist Allgemeinmedizinerin und Anthropologin. Sie war eine der ersten Ärztinnen im GC A-Posten bei Heumensoord. Am Anfang stieß sie auf eine schwierige Kommunikation mit der großen, verletzlichen Gruppe von Patienten.

Seitdem wurde viel aufgebaut, um den enormen Bedarf an Pflege zu decken, aber es bleibt eine kulturelle Lücke. Beispielsweise verschreiben syrische Ärzte häufig Antibiotika, bei denen ein Paracetamol nach niederländischen Standards ausreicht. Über diese Art von Angelegenheiten sind viele Erklärungen erforderlich, um das Verständnis unter den Bewohnern von Heumensoord zu stärken.

Besonders gegen Unruhen

“Als ich hörte, dass dreitausend Flüchtlinge nach Heumensoord kamen, schlug mein Herz als Infektiologe schneller “, sagt der Internist Tom Sprong (CWZ) selbstbewusst. Er erwähnt einige Fälle, beginnend mit seinem ersten Patienten: einem Eritreer mit Fieber. Es stellte sich heraus, dass er Malaria hatte.

Andere Krankheiten, auf die er stößt und die er erwartet, sind Brucellose, rezidivierendes Fieber , Masern und Infektionen aufgrund von multiresistenten Krankheitserregern (ESBL / MRSA). Sprong hat eine gute Botschaft an die Ärzte von GC A: „Dies sind alles Krankheiten, die wir kennen. Etwas Neues wäre ein größeres Problem. “

Die GGD wird hauptsächlich von Fragen überschwemmt, welche Gesundheitsrisiken es gibt, mit einer solchen Notunterkunft in Heumensoord. Laut Nynke Nutma (GGD Gelderland-Zuid) gibt es Fragen von Menschen, die mit Flüchtlingen arbeiten, die sporadisch mit ihnen in Kontakt kommen, und sicherlich auch von Menschen, die in der Nähe der Notunterkunft leben. "Wie so oft geht es Ihnen mehr darum, Unruhen zu bekämpfen, als dass wirklich etwas los ist."

Forschung für und mit einer Gruppe

Bert Pol (Tabula Rasa) hat als Kommunikationsspezialist untersucht, wie die Flüchtlinge am besten mit Informationen erreicht werden können. „Partizipationsforschung hat den Vorteil, dass Sie nicht nur für, sondern auch für die Gruppe forschen“, sagt Pol. Durch die Zusammenarbeit mit mehreren kleinen Gruppen, die die Zusammensetzung geändert haben, traten beim ersten Konzept des GoViralGo-Informationspakets schnell Schwachstellen auf.

Illustrationen haben Spaß gemacht, aber die Botschaft wurde nicht vermittelt. Der Schwerpunkt lag auf Kreativität, während einfach und "langweilig" oft besser funktioniert. Jetzt werden Fotos verwendet, in denen das Modell wie jemand aus der Zielgruppe selbst aussieht.

Die Flüchtlinge hielten Hygiene auch im Voraus für wichtig. Pol: „Gebrauch und Notwendigkeit müssen nicht nachgewiesen werden. Falsche Kommunikation provoziert Widerstand “, schließt Pol. "Ihre Nachricht muss auffallen."

Plakate und Desinfektionssäulen

Zusammenfassend gibt es zwei kurze Teile. Der Arzt-Mikrobiologe Dr. Joost Hopman (RadboudUMC) beginnt: „Man muss die richtigen Fragen stellen, sonst besteht die Gefahr, dass die falsche Diagnose gestellt wird.“ Dann geht er tiefer in besonders resistente Mikroorganismen (BRMOs) ein.

DR. Marrigje Nabuurs (CWZ) zeigt Beispiele für das, was "4refugees" bietet. Neben informativen Postern hat GoViralGo beispielsweise Handdesinfektionssäulen in den Essbereichen angebracht: „Die Menschen schätzen sie! Jetzt, einige Monate später, werden sie immer noch gut genutzt. “

Nabuurs verweist auch auf die Seite ‘Downloads’ auf goviralgo.nl. Es gibt Informationsplakate in vier Sprachen: Englisch, Arabisch, Tigrinya und Persisch. „Möchtest du die Materialien verwenden? Gehen Sie auf die Website! "